Spolu jsme dokonalá holka – recenze

dneska tu mám pro vás takovou nenáročnou knihu, u které si dobře odpočinete. Jmenuje se Spolu jsme dokonalá holka, napsala ji Ariel Kaplanová a vydalo ji nakladatelství Cosmopolis. Knihu jsem získala v rámci spolupráce.

Bethany a Aphra jsou nejlepší kámošky. Bethany je k zbláznění krásná, Aphra je vtipná a odvážná. Obě potřebují zapracovat na svém sebevědomí. Ale spolu? Spolu dohromady dají jednu dokonalou holku. Až na to, že se obě zakoukaly do jednoho kluka, do Grega, který shodou okolností plynule ovládá šest řečí – vlastně sedm, pokud počítáte řeč žhavých pohledů… Aphra je přesvědčená, že o ni Greg nestojí, takže když jí napíše v domnění, že píše Bethany, rozhodne se kamarádce pomoct a začne mu jejím jménem odepisovat. Bethany pak vyráží s Gregem na rande. Prostě geniální plán. Co by se mohlo pokazit?

Aphra a Bethany jsou nejlepší kamarádky, i když je každá úplně jiná. Aphra je pohodářka, žádná prvoplánová krasavice, ale v kolektivu je dost oblíbená. Bethany je její pravý opak. Okouzlující kráska, která je moc milá a chytrá, ale ví to vlastně jen Aphra, protože Bethany se stydí a s ostatními téměř nemluví. A když s nimi nemluví ona, oni ji také nevyhledávají.

Vše je dokonalé, dokud  mezi ně nevstoupí jeden kluk. Greg je školní hvězda. Úspěšný sportovec, inteligentní mladík, který ovládá několik jazyků a není to nějaká nafoukaná primadona. Aphře se vždy líbil, ale teď si na něj začala myslet i Bethany, jenže je tak nesmělá… Aphra se rozhodne pomoci své nejlepší kamarádce, a tak si s Gregem místo ní píše. Jenže znáte to, cesta do pekla je dlážděna těmi nejlepšími úmysly. Samozřejmě že se tak úžasný kluk jako Greg začne líbit i Aphře a taky je vám určitě jasné, že takovýto podvod nemůže dlouho vydržet…

Každý tady asi poznává takový cyranovský námět, ale nemusíte se bát, román končí samozřejmě dobře. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že je to milostný příběh, není to tak. Vše je vlastně o lásce přátelské. Na tu je tu kladen hlavní důraz. Láska se tu ale samozřejmě objevuje i v dalších podobách – láska rodinná, láska milostná.

Ty tři hlavní postavy – Aphra, Bethany a Greg jsou opravdu velmi dobře zvoleny a napsány. I když se Aphra může zdát jako naprostá pohodářka, které se dějí vtipné trapasy (třeba prso na plovárně), za jejím sarkasmem se ukrývá mnohem více a my, čtenáři, na to přijdeme vlastně až v samotném závěru. Člověk by ji na první pohled chápal jako sebe obětující kamarádku, ale velmi rychle mu dojde, že i ona má své postranní úmysly pro to, co dělá.

Bethany na začátku může působit docela nemastně, neslaně. Jako by byla celá v područí Aphry. Jenže zatímco se Aphra věnuje hlavně Gregovi, Bethany se nebojí uchopit svůj vlastní osud do rukou a začne samostatně pracovat na své budoucnosti. Líbí se mi, že nečeká, až ji někdo zachrání. Jinak se nenechte zmást, Beth není jen hezká tvářička, je také dost chytrá a její humor je takový jemnější. S Aphrou tvoří opravdu dobrou dvojici kamarádek a jejich „přátelská chemie“ fakt funguje.

Zajímavou postavou je Greg. Představuje prototyp takového zlatého chlapce – chytrý, vzdělaný, milý, opravdu hezký, dostatečně finančně zabezpečený, u dívek oblíbený, ale žádný náfuka. Je to prostě ideál, co by takový kluk mohl mít za problém? No, i u něj se něco najde, a to je právě to, co ho dělí více lidským a co ho spojuje s Aphrou. Ačkoliv se mu Bethany bezesporu líbí, přitahuje ho spíše povaha a postoje Aphry, kterou poznává přes společné psaní.

I když se příběh odehrává na střední škole, jako další dominantní prostředí je zde představen veslařský klub, což mi přijde docela osvěžující. Velký důraz je zde kladen také na cizí jazyky, což jsou pasáže, které mě opravdu bavily. Jen mě docela překvapilo, že ruské texty byly jen v azbuce, nikde se neobjevoval jejich přepis. Já jsem generace, která ruštinu už povinnou neměla, takže bych ocenila nějaké přepisy a překlady. Každopádně ruští klasikové byly neotřelou volbou autorky, která vyšla.

Ačkoliv to celé vypadá jako jedna velká romantika, je to především příběh o přátelství. Kniha opravdu splňuje parametry young adult literatury a je vhodná pro všechny mladé slečny. Je napsaná svižně, vtipně a velmi čtivě. Našla jsem zde pár překlepů, což je škoda. Celkově mě kniha bavila, její čtení jsem si užila a myslím si, že je to skvělá volba pro dívky. Za zaslání knihy ještě jednou děkuji nakladatelství Cosmopolis a vy ji seženete na stránkách Grady.

Jaký máte vztah k dívčím románům? Četli jste dříve (nebo pořád čtete) tento typ literatury? Napište mi:-)

10 thoughts on “Spolu jsme dokonalá holka – recenze

1. Stáňa

Tak u téhle knihy nevím… Ale možná na dovolenou – tam si občas nějakou romantiku střihnu 😉 (i když letos jsem si „střihla“ thriller a pár desítek stran z detektivky, která byla tak nudná, že jsem si odložila nedočtenou)

Ahoj Stáni,
      já mám pocit, že jsem letos klasickou dovolenou neměla, jak jsme vlastně nikam na delší dobu nejeli. Jinak jsem přes léto četla dost, různě jsem to střídala.

Ahoj,
      já myslím, že většina holek měla období dívčích románů a podle mě je to úplně v pořádku. Já jsem milovala Lenku Lanczovou a klidně si někdy její románky přečtu i nyní v dospělosti. Pořád mi přijdou její knihy hodně dobré.

Ahoj Helenko,
      já jsem opravdu hodně náruživý čtenář, to je pravda:-) Tuto recenzi jsem si ale pro vás připravila už asi před měsícem, jen jsem ji nestihla vydat. Měj se krásně!

2. Lucie

Ahoj, dřív jsem hodně četla dívčí romány, napadá mě Lenku Lanczová, ta byla se svou tvorbou tak trochu legenda..ráda na tu dobu vzpomínám.

Ahoj,
      Lenka Lanczová je opravdu pojem, její knihy jsem milovala a jednu dobu jsem je doma měla všechny. I nyní se někdy ve vlnách nostalgie na nějakou podívám a s chutí si ji přečtu.

3. WantbefitM

Já čtu Young Adult moc ráda, takovéhle romatické příběhy já můžu 😀 Když jsem už četla mnoho podobných knih, trochu mě to začalo nudit, tak jsem sáhla po science fiction. A pak jsem se zase vrátila k mým dojákům v podoběn Jojo Moyes 🙂

WantBeFitM

Ahoj,
      já mám romantické knihy také moc ráda, což je i docela dost vidět. Zaujalo mě ale to sci-fi, mohla bys mi něco dopouričt?