Špionka v knihovně – recenze

americká spisovatelka Madeline Martin vyrůstala v Německu jako armádní dítě. Díky častému cestování objevila vášeň pro historii, kterou pravidelně zúročuje při psaní knih, jež se odehrávají během druhé světové války. Ne jinak je tomu i u románu Špionka v knihovně. Knihu vydalo nakladatelství Cosmopolis a já jsem ji získala v rámci spolupráce.

Ava vždy milovala vůni starých knih ukrývajících ve svých zažloutlých stránkách příběhy i moudrost minulosti. Nedovedla si představit, že by někdy opustila svou vysněnou práci v Knihovně Kongresu. Za války je ale všechno jinak. Nečekaná nabídka od americké armády ji přivede do Portugalska s novým úkolem: vydávat se v Lisabonu za knihovnici a zároveň pracovat v utajení jako špionka.

Mezitím v okupované Francii nastoupí Elaine do tiskařské dílny, kterou vedou členové odboje. Všem pracovníkům je jasné, že nacisté po tiskárně pátrají a chtějí ji zničit. V jejich světě plném hladu a nebezpečí se objeví mladá Židovka, která i s dítětem unikla zatýkání. Elaine se rozhodne udělat cokoli, aby je zachránila, a zakóduje tajně do připravovaných novin zprávu. Může jen doufat, že ji někdo dokáže objevit a rozluštit.
Zatímco v Evropě zuří válka, Avu a Elaine spojí snaha zachránit ženu s malým chlapcem i poslední zbytky naděje tváří v tvář nebezpečí.

Špionka v knihovně je příběh dvou mladých žen, které se zapojily do odboje během druhé větové války. První z nich, Ava Harperová, je americká knihovnice se slabostí pro staré tisky. Ovládá několik jazyků a umí fotit na mikrofilmy. Americká vláda ji bez jakéhokoliv proškolení pošle do válkou neutrálního Portugalska, kde pracuje na americké ambasádě a má na starosti veškeré tiskoviny ze zemí, kde se bojuje.

Hélene, která je nucená přijmout jméno Elaine, je bývalou sekretářkou a ženou v domácnosti. Setkáváme se s ní době, kdy ji opustil manžel a ona se až zpětně dozvídá o jeho odbojové činnosti. Byla vždy také věrným vlastencem, takže se postupně propracovává odbojem ve francouzském městě Lyon. Nakonec skončí u tisku ilegální odbojových novin Combat. Právě v nich se jí podaří uveřejnit šifru se zprávou o tom, že židovská žena se synem shání doklady na cestu do Ameriky.

Díky snaze o záchranu mladé rodiny se tyto dvě ženy spojí, aniž by se navzájem znaly. Obětují mnohé, aby pomohly někomu jinému. Obě dvě působí v prvních chvílích poměrně naivně, i když každá z jiného důvodu. Hélene vůbec netuší nic o činnosti svého manžela, a i když nevěří nacistům, že v koncentračních táborech se jen pracuje, je dost důvěřivá. Ava zase působí trochu jako šprtka, příručku ministerstva má nastudovanou do detailu a je překvapená, když zjistí, že poměry ve válečném Portugalsku jsou úplně jiné, než si představovala.

Jak naznačují osudy dvou žen, kniha je dělená do dvou částí. Je to vždy jasně označené jménem hlavní hrdinky, takže se v tom čtenář dobře orientuje. Část s Avou mě bavila více. Líbí se mi, že si autorka vybrala jako destinaci Portugalsko, o kterém se zase tak často nemluví v souvislosti s válkou. Pasáže z Francie pro mě byly na začátku trochu náročné, protože tam mnoho postav přijímalo jiné, krycí jméno. Zatímco Portugalsko dávalo šanci romantické lásce, ve Francii byl cítit hlavně ten zmar a obrovské utrpení.

V knize několikrát zazní citát od Ezopa:“ Žádný skutek laskavosti, ať je jakkoliv malý, není nikdy zbytečný.“ Já bych klidně tato slova brala jako takový motiv, který se prolíná celým dílem (tzv. leitmotiv). Za zaslání knihy ještě jednou děkuji nakladatelství Cosmopolis a vy ji najdete na stránkách Grady.

Máte rádi příběhy z druhé světové války? Víte něco o Portugalsku v této době? Napište mi:-)

8 thoughts on “Špionka v knihovně – recenze

1. Sabina