Žena v ohni – recenze

thrillery a detektivky, které v sobě mají špetku historie mě všeobecně hodně baví. Nakladatelství Metafora si právě jednu tuto vyváženou kombinaci připravilo. Jedná se o román Žena v ohni od americké spisovatelky Lisy Barr. Já jsem knihu získala v rámci spolupráce.

Jules Rothová je mladá nadějná novinářka. Když se jí podaří získat práci u Dana Mansfielda, špičkového investigativního reportéra, její první úkol je neobvyklý a přísně tajný: má najít legendární expresionistický obraz, který před více než 75 lety uloupili nacisté a od té doby o něm nikdo neslyšel. Ztracený portrét nádherné a tajuplné ženy touží získat světoznámý návrhář a Danův osobní přítel, kterému už nezbývá mnoho času. Po tomtéž plátně zatím v Evropě pátrá také provokativní galeristka Margaux de Laurentová, bohatá žena bez skrupulí, zvyklá dostat, co si přeje. V cestě jí stojí pouze Jules a její odhodlání.

Mladá žena se stále víc zaplétá do mezinárodního uměleckého skandálu a zjišťuje, kolik zrůdností nacisté na poli umění napáchali a že řada z těchto zločinných křivd není dodnes uznána, natož napravena.
Strhující děj s prvky thrilleru je založený na historických skutečnostech a dává čtenáři nahlédnout do zákulisních praktik světa umění a nelegálního obchodu s kradenými uměleckými předměty. Žena v ohni vypráví příběh silné ženy, jež stejně jako umělecké dílo dokáže prozářit svým jasem dějiny i lidská srdce.

Jules je mladá ambiciózní novinářka, která osloví světoznámého reportéra Dana a chce, aby ji zaměstnal. On pro ni nakonec bude mít speciální úkol v utajení. Společně s několika dalšími lidmi se pokusí vypátrat dávno ztracený obraz Žena v ohni. Malba by správně měla patřit slavnému návrháři bot Elis, jehož rodina zahynula v rukách nacistů. Žena v ohni není jen nějaký obraz, je to expresionistický obraz namalovaný slavným malířem a jedná se o jeho poslední dílo.

Po obrazu ale nepátrá jen novinářský tým, před nimi je už krutá Margot de Laurentová, majitelka mnoha vyhlášených galerií, vnučka muže, který spojil svůj život s Ženou v ohni. Margot má na obraze i svůj osobní zájem. V novinářském týmu je i Adam, talentovaný malíř, kterého Margot přivedla k drogám a dohnala ho do extrémní závislosti. Pátrání po obraze je hra s časem, kde se záporné postavy neštítí doslova ničeho.

Příběh hodně pracuje s investigativní žurnalistikou a je to příjemné osvěžení. Kapitoly nejsou moc dlouhé a hlavně je tam vždy časové označení, takže se čtenář dobře orientuje. I když zmiňovaný malíř je pouze fiktivní, je tu skvěle popsané nacistické omezené uvažování nad uměním a umělci. Druhá světová válka se objevuje v několika kapitolách nebo ve vyprávění určitých postav, ale není to nic přehnaného. Autorka ji využívá jako prostředí, ale tento román není o válce a nacismu.

Jules Rothová představuje typickou snaživou začátečnici, která je ale velmi inteligentní, pracovitá a nebojácná. Je zde i romantická linka, ale spíše jen podtrhuje sílu příběhu, není to nosná záležitost celé knihy. Ze všech postav mi ale přišel nejzajímavější Elis a je škoda, že nedostal ještě více prostoru.

Jestli máte rádi třeba romány Natashy Lester, tak Ženu v ohni vám mohu jen doporučit. Za zaslání knihy ještě jednou děkuji nakladatelství Metafora a vy ji seženete na stránkách Grady. Důležitým prvkem tohoto románu je expresionismus, tak by mě zajímalo, jaký k němu máte vztah. Popřípadě jaký jiný směr patří mezi vaše oblíbené? Napište mi:-)

6 thoughts on “Žena v ohni – recenze

Hani, děkuji za recenzi. Expresionismus – hned mi naskakuje Kundera. Nic moc veselého, ale problém s ním nemám.
    Měj klidné pondělí, Helena