V temnu – recenze

jak jsem vám minule slíbila, na blogu bude nyní hodně knižních recenzí, protože mi přišlo docela dost knížek v rámci spolupráce. Za to jsem samozřejmě ráda a ještě raději jsem, že jednou z nich je pokračování skvělé švédské detektivky Na okraji, které se jmenuje V temnu. Napsala ho Lina Bengtsdotterová a je to další příklad detektivky Charlie Lagerové. Knihu vydalo nakladatelství Cosmopolis v edici Severský krimi román.

oficiální text:

Francesca Mildová je mladá, inteligentní, i když poněkud zvláštní dívka z bohaté rodiny. Na internátní škole se spřátelí s Paulem, v němž konečně najde spřízněnou duši. Ovšem když Paul zemře, zhroutí se jí svět a ona hledá útěchu v alkoholu a sebepoškozování. Je si jistá, že Paul sebevraždu nespáchal, nikdo jí ale nevěří. Francesca je odhodlaná přijít smrti svého mého nejlepšího přítele na kloub. Za každou cenu… O dvacet let později je Charlie Lagerová právě uprostřed náročného vyšetřování, když ji její strachy a úzkosti přemůžou a ona je nucena vzít si dovolenou. Odjede proto do Gullspångu, místa, kde se narodila a vyrůstala a kam už se nechtěla nikdy vrátit. Pak se doslechne o tom, že před lety se v okolí Gullspångu záhadně ztratila dívka. Francesca. Prostě zmizela a pátrání po ní vyplynulo do ztracena… Charlie by chtěla případ znovu otevřít, aby zjistila, co se s dívkou vlastně stalo. Postupně však zjišťuje, že s Francescou toho měla společného mnohem víc, než se na první pohled zdá. Když ji navíc její kamarádka z dětství Susanne požádá o pomoc, poté, co ji opustil manžel, Charlie se rozhodne v Gullspångu nějaký čas zůstat. Doléhají na ni strachy z dětství i záhada Francescina zmizení. Brzy zjistí, že ne všichni jsou z jejího pátrání po minulosti nadšení.

Na začátku příběhu se opět setkáváme s Charlie Lagerovou, švédskou kriminalistkou, která má hodně temnou a zároveň tajemnou minulost. Pořád se potýká s problémy z předchozího případu (viz kniha Na okraji), v práci je zavalena problémy s těžkým případem, její milostný život za nic nestojí a k tomu všemu jí volá kamarádka z dětství, že má osobní problémy.

Charlie se rozhodně opustit hlavní město a odjet na sever do Gullspångu, aby kamarádce Susanne pomohla. Zároveň ji zaujal článek o zmizevší Francesce, mladé dívce, která před dvaceti lety pobývala v jejich městečku. Jenže tento článek nenapsal nikdo jiný než Johan Ro, novinář, který hodně ublížil její kariéře a zároveň mladý muž, s kterým měla (má) milostný poměr.

Rodné městečko Charlie zrovna s otevřenou náručí nevítá, pořád si pamatují její matku Betty, která byla hodně svéráznou osobností. Charlie se snaží zjistit něco o minulosti Francesky, což se místním moc nelíbí. Postupně zjišťuje, že její minulost je do tohoto případu velmi zapletena.

Ačkoliv se Charlie v této knize potýká s problémy s alkoholem, působí mnohem vyrovnaněji než v té minulé. Tentokrát je na případ sama, sice jí na začátku pomáhá Johan, ale její kolegové se věnují případu, na kterém předtím s nimi pracovala i ona. Místní policie ji v městečku úplně nevítá s otevřenou náručí, takže to nemá vůbec lehké.

Co se týká kompozice knihy, je moc dobrá a čtenářsky komfortní. Celý příběh sleduje několik časových linií. Je tu samozřejmě současnost, kdy se na vše díváme z pohledu Charlie. Pak je tu minulost, která mapuje poslední dny Francesky. Poslední linkou jsou tzv. Mezery v čase, kdy se objevují něčí vzpomínky na minulost. Vše je dobře popsané, takže jsem se bez problémů orientovala.

Četla jsem předchozí díl Na okraji a dobře si ho pamatuji, proto jsem se ve všech postavách a dějových linkách dobře orientovala, ale pokud by někdo začínal sérii až touto knihou, bylo by to pro něj docela náročné, hlavně v pasážích, jež se týkají Charliiny matky Betty. Proto určitě doporučuj, abyste si přečtli i první knihu této autorky.

Část zabývající se minulostí Francesky je hodně smutná. Ona byla mladá dívka, kterou její okolí vůbec nechápalo a vlastně ani nechtělo pochopit. Měla jen jiné uvažování, nebyla ale vůbec hloupá nebo zlá. Jedinou spřízněnou duší byl kamarád Paul, o kterého ale také přišla. Právě v příběhu Francesky a její rodiny se střetává minulost se současností a propojují se osudy Betty, Charlie a Francesky.

Musím říct, že se mi kniha četla hodně dobře. Je to dynamicky napsané, hodně uvěřitelné, autorce se skvěle podařilo zachytit dynamiku vztahů na malém městě. Jednotlivé postavy jsou výborně popsané a u Charlie je vidět, jak se proměňuje psychologická část její osobnosti.

V temnu je hodně povedený thriller, který vás dostane svoji ponurou atmosférou, silným příběhem, surovostí a výborným popisem postav. Koupíte ho na stránkách Grady a já za něj ještě jednou děkuji nakladatelství Cosmopolis.  Zajímalo by mě, jestli jste už četli první knihu této autorky. Napište mi:-)