Ňamka i pro speciální diety

Předem tohoto článku upozorňuji na to, že nejsem dietní sestra, dietoložka ani doktorka, ale pouhá učitelka. Ale pečlivě jsem se zamyslela nad svými oblíbenými recepty a konfrontovala jsem je s informacemi o jaterní dietě.

Nejdříve si celkově něco řekneme k jaterní dietě. Jaterní dieta je založená především na vyšším množství libového masa, mléčných výrobcích, zdravých tucích(např. olivový olej) a ovoci. Můžeme maximálně jedno vejce denně, zapomenout bychom měli na tučná jídla, vaječné výrobky (majonéza, tatarka), alkoholické nápoje, tučné maso (vepřové, bůček, koleno atd.), uzeniny (paštiky, buřty, párky, salámy). Přichází pro vás éra libového masa – kuře, krůta, králík, netučné ryby, drůbeží šunky a ovoce. Zakázané máte grilování, smažení, pečení, kdy se přepaluje tuk.

Máte pocit, že jsem vám právě vyškrtla z jídelníčku většinu vašich oblíbených pokrmů a vy teď nemáte co jíst? Chyba lávky! Ukážu vám několik chutných receptů, které vyhovují i tak rozmazleným a náročným jedlíkům jako jsem já:-)

Kuře na zázvoru s pomeranči

Na tento recept budete potřebovat kuřecí prsa, lžíci olivového oleje, cibuli, hladkou mouku, zázvor (ve formě koření), sůl, špetičku bílého pepře, 6 pomerančů, sójovou omáčku,  zapékací mísu, pánev, alobal a igelitový sáček.

Kuřecí prsa očistěte, nakrájejte na malé steaky a opláchněte. Do igelitového sáčku nasypte mouku (asi lžíci), špetku soli a pepře a asi půlku lžičky zázvoru (spíše jím šetřete, je velmi výrazný). Vše v sáčku promíchejte, přidejte nakrájené a očištěné maso a zatřepte sáčkem. Maso se tím krásně a rovnoměrně obalí. Na prkénku najemno nakrájejte cibuli (osobně dávám přednost červené cibuli, ale není to nutné) a nechte jim zpěnit na pánvičce. Zde můžete přidat olivový olej, ale pokud máte kvalitní teflonovou pánev, olej ani potřebovat nebudete. Až cibulka jemné zezlátne, přidejte maso, aby se lehce orestovalo. Zatímco se vám bude dělat maso na pánvi, vymačkejte si šťávu z pomerančů. Budete potřebovat přibližně jeden a čtvrt sklenky pomerančové šťávy.

Do zapékací mísy nandejte pouze maso a zalijte ho pomerančovou šťávou. Do cibulky a výpeku z masa nalijte asi lžíci sójové omáčky a důkladně promíchejte a nechte ještě dvě, tři minutky na ohni. Vznikne vám famózní šťávička, kterou nalijete na maso v míse. Celou mísu dejte zakryjte důkladně alobalem a vložte do rozehřáté trouby. Pečte na 200 stupňů 30 – 45 minut, dokud maso nebude měkké a hotové.

Podávejte s čerstvými pomeranči a čerstvým křupavým chlebem.

Přeji dobrou chuť:-)

 

Tagged on:

3 thoughts on “Ňamka i pro speciální diety

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *