Morgenland – recenze

konečně vám přináším recenzi na knihu Morganland – Za největším tajemstvím třetí říše od Richarda Skláře. Knihu jsem obdržela v rámci spolupráci s nakladatelstvím Cosmopolis a vybírala jsem si ji sama. Na tuto recenzi jste čekali opravdu dlouho, ale já jsem měla velký problém knihu přečíst.

„Nevěř všemu, co vidíš. I sůl může vypadat jako cukr.“ Nevinně vypadající telegram oživí vzpomínky na jednu letní studentskou brigádu před téměř třiceti lety. Odpověď na telegram způsobí zemětřesení nejen v samém srdci Evropy, ale odkryje také mnohem starší souvislosti, patřící k nejstřeženějším tajemstvím třetí říše. Průsečíkem všeho je prastará, až mystická oblast s původním názvem Morgenland… Rudolf Honig, veterán z první světové války, je prostý vesnický kovář ve vesnici Malá Morávka v Jeseníkách. Koncem druhé světové války i u něj doma dojde ke krveprolití, které zásadním způsobem zasáhne do zbytku jeho života. Je zajat, ale před postupující frontou se mu podaří i se svým věznitelem, důstojníkem SS, uniknout. Oba jsou ranění a několikrát přežijí svou smrt. Cesty osudu je vedou do přísně utajené továrny na území dnešního Polska, kde sídlí Vůdcova poslední naděje – zbraň odplaty. Konec války je zastihne na druhé straně Hrubého Jeseníku, nicméně pořád jako oko v hlavě střeží tajemství, svěřené jim nejzáhadnější ženou třetí říše. Ono tajemství v paralelním příběhu prosákne i do dnešních dní a protne se ve vzrušujícím závěru. Většina osob a událostí, vyskytujících se v příběhu, jsou výplodem autorovy fantazie. Ledaže…

Dneska to nebude tak pozitivní jako jindy, asi nejsem úplně cílová skupina. Na začátku bych se zastavila u názvu, který je dost nicneříkající, a myslím si, že by ta kniha mohla být pojmenovaná jinak. Trochu to vylepšuje ten dovětek Za největším tajemstvím třetí říše, to už více odpovídá tomu obsahu.

Co se mi určitě líbí je obálka, která je taková tajemná, což se opravdu hodí. V knize se střídají dvě časové osy a objevuje se tam hned několik prostředí. Každá změna místa a doby je ale řádně označená a díky tomu se v tom čtenář nemůže ztratit. Myslím si, že je to přímo nezbytné, protože ty jednotlivé části se střídají třeba už po jedné stránce, jde to velmi rychle.

První část se odehrává na konci druhé světové války v oblasti Breslau (dnešní Wroclaw). Opravdu velmi neortodoxní dvojici zde vytvoří český kovář Rudolf a německý důstojník. Pod tíhou okolností jsou nuceni uzavřít spojenectví a navzájem si pomáhat, aby přežili. Zároveň se snaží vyrovnat s tím velkým tajemstvím třetí říše.

Právě ta část knihy, která se týká onoho tajemství, je taková velká konspirační teorie šmrncnutá nějakým sci-fi/ fantasy, že mi to nakonec vadilo asi nejvíce. Kdyby autor ponechal jen tuto dvojici, která se snaží bojovat s osudem, bylo by to mnohem lepší. Jinak musím říct, že jejich příběh byl tak smutný, depresivní, že jsem několikrát brečela u čtení a fakt mi pak nebylo nejlépe. Richardu Sklářovi se totiž povedlo neuvěřitelně vykreslit krutost obou armád a lidí na konci války. Jestli tu knihu budete také číst, tak si myslím, že brutalita těchto skutečností (toto bohužel není výmysl autora, vojáci (ale i místní lidé) likvidovali lidskou existenci) dolehne i na vás.

Druhá část knihy se odehrává v roce 2015 (v současnosti) a hlavním hrdinou je automechanik Hynek, který se omylem dostane do problémů, které vedou až k druhé světové válce. Věrohodně zde byly vykresleny postavy Hynka, manželů Pejškových i Nicole, ale ta část, která se týkala EU mi přišla zase přitažená za vlasy, a vlastně i naprosto zbytečná.

Celkově si myslím, že kdyby kniha byla bez té velké konspirační teorie, tak by se mi četla lépe. Dneska to prostě na plný počet bodů není:-) Každopádně pokud Vy milujete konspirační teorie a zajímají Vás třeba alternativní konce dějinných událostí, knihu si kupte:-) Seženete ji na stránkách Grady. Jak to máte s konspiračními teoriemi Vy? Zajímá Vás období druhé světové války? Napište mi:-)