Tři životy – recenze

australská spisovatelka Natasha Lester a ve svých dílech spojuje vášeň pro módu, historii, výzkum, cestování a příběhy silných žen. Ne jinak je tomu i u jejího nejnovějšího knižního počinu, románu Tři životy. Knihu vydalo nakladatelství Metafora a já jsem ji získala v rámci spolupráce.

Alix St. Pierreová vyrostla obklopena leskem Hollywoodu. Jakožto sirotek ho však pozorovala jen zpovzdálí. Zatímco v roce 1943 zuří světová válka a muži odplouvají do zámoří, Alix se podaří získat práci v marketingu. Díky jejímu charismatu a rychlému uvažování ale brzy zaujme pozornost americké vlády, která ji postaví před ještě větší výzvu – odjet do Švýcarska coby špionka. Alix neodmítne a záhy přichází na stopu něčeho velkého. Opravdu velkého. Může ale doopravdy věřit svému informátorovi?
Po konci příliš dlouho trvající války se Alix stěhuje do Paříže, připravena nastoupit na novou pozici v tiskovém oddělení v právě se rozjíždějícím módním domě Christiana Diora. V opulentních prostorech nové luxusní značky dokáže téměř zapomenout na všechno, co ztratila, i na nebezpečná tajemství, jež zná pouze ona. Když se ale na scéně objeví člověk z její minulosti a hrozí, že zničí její budoucnost, uvědomuje si, že dávné křivdy může napravit jen ona sama.

Celý příběh se točí kolem Alix St. Pierre. Jedná se o Američanku, sirotka, dceru švýcarských emigrantů. Vyrostla v bohaté hollywoodské rodině, která se jí ujala, když zůstala na světě sama. Jejich dcera Lillie byla její nejlepší přítelkyní. Společně studovaly ve Švýcarsku na dívčím penzionátu. Když vypukla druhá světová válka, Alix se přidala k OSS a byla vyslána do Bernu, aby pomáhala v rámci špionáže.

Alix je velmi bojovná a akční, není to jen obyčejná sekretářka. Jenže jednou se něco pokazí a jedna skupina italských partyzánu je brutálně zabita. Mezi nimi je i její snoubenec Bobby a dobrý přítel Matteo. Alix si nikdy nepřestane dávat vinu za jejich smrt a to ji provází i po válce. První roky po konci Hitlera a jeho běsnění přivedou Alix zpět do Ameriky, aby se odtamtud nakonec dostala zase zpět do Evropy.

Nastupuje jako asistentka pro styk s veřejností u samotného Christiana Diora. Ten právě připravuje první představení svého ikonického New Look (píše se rok 1947). V Paříži Alix narazí na to svoji minulost a musí hodně bojovat o své místo na slunci. K tomu všemu se tam připletou nečekané milostné problémy a ona si bude muset odpustit, protože jinak nikdy nebude znovu šťastná…

Příběh je psaný jen z pohledu Alix, ale střídají se různé časové úseky a také místa, kde se děj odehrává. Vše je ale jasně poznačeno, takže se čtenář bez problémů orientuje. Zatímco období války je hodně pochmurné a smutné, druhá polovina čtyřicátých let v Paříži ukazuje změny ve společnosti, které nenápadně přicházely. Propojení s Diorem a jeho New Lookem (který se mi vždy moc líbil) je jen třešinkou na dortu. Natasha Lester umí skvěle pracovat s dějinami módy a mnoho zajímavostí vždy citlivě zakomponuje do příběhu.

Zaujaly mě i dějinné události. Oceňuji, že si autorka vybrala z druhé světové války to, o čem se tolik nemluví a není to tak populární témata – italský odboj, chování Američanů v Paříži, nezájem spojenců se více zapojovat… Ukazuje, že dějiny nejsou černobílé. Velmi smutné je i to, jak špatně byly vnímány ženy a jejich právo na samostatný život, a to dokonce i po válce.

Bavila mě především ta poválečná část, Alix byla sympaticky drzá, Dior fantastický, ale myslím si, že by mohla mít kniha o pár desítek stránek méně. Upřímně musím říci, že se mi třeba Skříň plná Diora líbila více, ale i tak je tento příběh zajímavý a silný. Za zaslání knihy ještě jednou děkuji nakladatelství Metafora a vy ji seženete na stránkách Grady. Znáte Diorův ikonický New Look? Jak se vám líbí? Napište mi:-)

8 thoughts on “Tři životy – recenze

Znám a líbí, Hani. Obdivuji tu ženskost a eleganci. Ta se nám ze života nějak vytrácí…
    Děkuji za recenzi a přeji příjemnou sobotu. Helena