Recenze: A na nebi čekají hvězdy

když jsem si vybírala knihy na recenzi v rámci spolupráce s nakladatelstvím Cosmopolis, byla mi nabídnuta i kniha A na nebi čekají hvězdy od Lori Nelson Spielmanové. Nějak mě anotace přesvědčila, že by tam mohla být kriminální zápletka, a tak jsem si ji také vzala.

Nový román od oblíbené autorky bestselleru Seznam tajných přání Erika, úspěšná realitní makléřka z New Yorku, má všechno – skvělou kariéru a dvě krásné dospívající dcery. Jenže jedna z nich, Kristen, zemře při vlakové nehodě. Kromě smutku nad ztrátou dcery se trápí také výčitkami. Ten den měla obě dcery vézt do školy ona, jenže dala přednost kariéře. Annie, druhá Eričina dcera, má svoje vlastní výčitky. Neměla nechat Krissie ten den odjet. Objeví se však jiskřička naděje. Co když došlo při identifikaci k záměně a Kristen je stále naživu? Její nezvyklé chování v den, kdy zemřela, i tajemné vzkazy, které Erika začne dostávat, tomu nasvědčují. Propast mezi Erikou a Annie se rozšiřuje, a tak zatímco Erika začíná pátrat na odlehlém ostrově Mackinac, kde sama vyrostla, odjíždí Annie do Paříže, protože věří, že Kristen se skrývá právě tam. Ale je Krissie opravdu to jediné, co je dokáže znovu sblížit?

No, není to detektivka. Šeredně jsem se spletla. Ale rozhodně je to zajímavá kniha, která mi hodně dala a její poselství mi uvízlo v mysli. Jedná se spíše společenský román, který má myšlenkový přesah. Kniha je řazeny mezi romantické romány pro ženy, což je podle mě pravda jen částečně.

Dnes bych netradičně začala recenzi obálkou, která se mi moc líbí. Normálně to moc neřeším (asi jste si všimli, že se o obálkách nijak nerozepisuji), ale tady to za to stojí. Příjemné a uklidňující květy jsou doplněny citátem Musíš se smířit se svou minulostí. Závisí na tom tvoje budoucnost… Řekla bych, že tento citát je zároveň takovým leitmotivem celé knihy.

Román nám představuje tři ženy. Realitní makléřku Eriku, která je velmi ambiciózní a snaží se za všech okolností dostat do první padesátky nejúspěšnějších realitních agentů na Manhattanu. Má dvě krásné dcery. Krissie je její vlastní (myšleno neadoptovaná) a tragicky přijde o život při vlakové nehodě. Její druhá dcera se jmenuje Annie a je adoptovaná. I když ví, že ji její rodiče milují, tak si je pořád nejistá svým původem a postavením v rodině. Erika i Annie si vyčítají, že nechaly jet Krissie vlakem a ona zemřela. Obě jsou přesvědčené o tom, že ta druhá ji obviňuje z její smrti. Nejsou schopné o tom mluvit, a tak narůstá obrovská zeď mezi truchlící matkou a dcerou.

Proč jsem si myslela, že to bude nějaká kriminálka? To ta naděje, že Krissie žije, o které píše anotace, ve mně vzbudila podezření, že se bude řešit její zmizení. Sice je kniha o hledání, dokonce se tam samozřejmě objevuje hledání Krissie, ale je to vlastně jen taková analogie k jinému hledání… K hledání nových cílů, opravdového smyslu života, k hledání vlastního já a vlastního sebevědomí, k hledání vlastních kořenů.

Příběh Annie a Eriky se rozdělí, každá se potřebuje se smrtí vyrovnat jinak. Annie odjede do Francie, kde má běžné starosti mladé dívky (problémy s první láskou atd.). Erika se naopak vydává na sever, kde žije její rodina. Konečně se usmiřuje s otcem a urovnává si vlastní minulost, která ji vždy určitým způsobem brzdila.

Celý příběh je doplněn o krásné citáty a vhodně zvolené situace, které je vysvětlují. To se mi vlastně na celé knize líbilo nejvíce a dokonce jsem si i nějaké opsala, protože jsou rozhodně zapamatování hodné. A na nebi čekají hvězdy není kniha jen pro romantické ženy, ale pro všechny, kteří jsou ochoten se aspoň trochu zamyslet nad životem, jeho silou, ale i pomíjivostí, nad jeho smyslem.

Za zaslání knihy děkuji nakladatelství Cosmopolis a seženete ji na stránkách Grady. Máte nějaký oblíbený citát? Napište mi:-)