Obchodník s hudbou – recenze

už na začátku dubna jsem přečetla čerstvou novinku z nakladatelství Cosmopolis. Jmenuje se Obchodník s hudbou, autorkou je Rachel Joyceová a já jsem ji získala v rámci spolupráce s Cosmopolisem.

Frank si pronajme krámek v zapadlé anglické uličce a začne v něm prodávat to, co je mu nejbližší – desky s hudbou. Nahrávky všech žánrů, délek i kvality zaplní prázdný obchod. Pro každého, kdo vejde dovnitř, vybere Frank tu pravou desku. Nezáleží na vkusu, náladě nebo věku, každému vybere to, co právě potřebuje. Žádná magie. Stačí jen naslouchat. Život poklidně plyne na vlně hudby a každodenního života spolu s ostatními obyvateli této uličky. Ale ačkoliv má Frank dar empatie a citu pro to, co potřebují ostatní, on sám zůstává starým mládencem. Jednoho dne omdlí před obchodem dívka. Frank a jeho přátelé se jí ujmou, ale jakmile se jí udělá lépe, zmizí. Všichni se ptají: „Kdo je ta dívka:“ „Proč má zelený plášť?“ „Je to doktorka?“ „A co ten její německý přízvuk?“ Ale Frank neslyší… zamiloval se. Dívka se vrací a pomalu mezi nimi vzniká…láska? Má šanci na úspěch?

Podle anotace jsem si říkala, že by to mohla být nějaká romantika, což mám ráda. Trochu mi to připomínalo začátek filmu Notting Hill, kde Anna (Julie Roberts) vejde do knihkupectví, které vede Hugh Grant.

Příběh je bezesporu romantický, o tom není pochyb. Ale podle mě to není to hlavní poselství knihy. To spočívá v hudbě, v tom, jak ji chápat, cítit, slyšet, vidět… Vše je vyprávěno velmi emotivně skrze dobře propracované postavy.

Hlavní postavy jsou celkově zajímavé. Na jednu stranu jsou úplně obyčejní, ale vlastně jsou naprosto nevšední. Obchodník s hudbou, který odmítá prodávat CD, tajemná Němka, která nosí rukavice, přátelé ze zapadlé uličky… Opět se zastavíme i u vedlejších postav, jako je muž, co poslouchá jen Vivaldiho, a moje nejoblíbenější – servírka z kavárny, do které Frank chodí.

V každé kapitole se dozvídáme něco z dějin hudby, zajímavé informace o skladatelích i interpretech. Už jen kvůli těmto pasážím je stojí za to si knihu přečíst:-) Věřte mi, že u Frankových přednášek si budete chtít hned dané skladby pustit, abyste slyšeli vše, o čem mluví.

Celý příběh je velmi laskavý, lidský, nejsou zde klasické záporné postavy. Když to čtete, tak zjistíte, že všichni jsou vlastně celkem fajn a vy jim v jejich životech fandíte, i když je to vlastně jen nějaké vedlejší postava v jedné kapitole.

I když je to označováno jako román pro ženy, není sladký a rozhodně není prvoplánový. Myslím, že je pro všechny, kteří potřebují nějaké pohlazení na duši. Upřímně řečeno, jedinou výtku mám k obálce, která se mi moc nelíbí a nezaujala mě. Ale dívala jsem se na hodnocení jiných čtenářů a všem ostatním se zamlouvala:-D Konec je takový velkolepý, americký, ale proč ne?:-D

Celkově jsem s knihou velmi spokojená, předčila má očekávání (a ta nebyla zrovna malá). Je to příjemná oddechovka, na nějaké pohodové odpoledne je jako stvořená. Knihu koupíte na stránkách Grady. Zajímalo by mě, jestli máte rádi knihy i hudbě. Napište mi:-)