Modrá – knižní recenze

v srpnu mi dorazila várka knih na recenze z nakladatelství Cosmopolis. Už jsem vám tu představila povedené Stíny nad zálivem a dnes bychom se podívali na zoubek knize Modrá od Lucy Clarkeové

„Co se stane, když je pravda unášena vlnami pryč z našeho dosahu…“Poklidný výlet na moři? Ani náhodou! Koupání v průzračné vodě a popíjení tropických koktejlů se až příliš brzy promění ve zlověstnou noční můru…Lana a její nejlepší kamarádka Kitty se vydají hledat svobodu a dobrodružství. Jejich sen volně cestovat se jim splní, když získají možnost plavit se na Modré – jachtě, která pluje z Filipín na Nový Zéland. Spolu se svými novými přáteli rychle podlehnou kouzlu vzdálených ostrovů a divokých večírků na jachtě. Z ráje se ale brzy stává peklo – Lana a Kitty zjišťují, že každý na palubě má nějaké tajemství, a navíc jeden z jejich nových přátel po jedné hádce záhadně zmizí…Nebezpečné vlny nedůvěry a lží ohrožují nezávazné letní dobrodružství na lodi, někteří se však svého vysněného ráje nehodlají jen tak vzdát… a to za jakoukoli cenu!

Na youtube najdete i knižní trailer, což je super:-) Trochu z něj mrazí, ale i ona kniha je hodně napínavá.

Na první pohled vás zaujme obálka. Sytě modrá barva oceánu a uprostřed je jachta. Je vám jasné, že to není obyčejná jachta, ale právě Modrá…Právě na tuto jachtu se dostanou dvě kamarádky, Lana a Kitty. Obě jsou to mladé Angličanky, přítelkyně od dětství. Na Filipínách se seznámí s Dennym a jeho přáteli, kteří se plaví na Modré. Jsou zde speciální pravidla, která musí všichni dodržovat. O všem se demokraticky hlasuje. Všichni plují směrem k Novému Zélandu se zastávkou na Palau. Dívky pravidla přijímají a vydávají se na největší dobrodružství v jejich životě.

Takto to zní celkem idylicky, ale jak anotace naznačuje, i v ráji může nastat chyba. Ta přichází, když zmizí jeden z nich. Všichni se navzájem podezírají a najednou se objeví docela dost sporů a hádek. Vyplývají na povrch různá tajemství a ne všichni se už cítí v bezpečí.

Kniha je vyprávěna z pohledu Lany a opět se zde střídají dvě časové roviny. V jedné jsme v přítomnosti, kdy se Lana dozvídá z médií, že Modrá ztroskotala a po posádce se pořád pátrá. V druhé je nám chronologicky vyprávěn příběh dívek z pohledu Lany. Užíváme si roztomilé seznámení s Dennym, první pohodové chvilky na Modré i obavy po zmizení kamaráda. Tato kompozice se mi moc líbí, udržuje čtenáře v napětí a každý řádek poodhaluje nějaké tajemství, zajímavou maličkost, která nakonec maličkostí není…

Lana jako ústřední nositelka děje je dobrá volba. Je mi sympatická a sdílím její názory. Asi bych se zachovala stejně, kdybych byla v její situaci. Líbí se mi, že vlastně až do samotného závěru je čtenář udržován v napětí, až v posledních řádcích se dozvíme, jak to vlastně bylo. Konec je trošku otevřený, některé motivace hrdinů si můžeme domyslet. Příjemné je, že tady je vlastně takový skrytý happy end (věčná romantička jako já to vždy ocení).

Zajímavé jsou také vedlejší postavy. Je tu převaha mužů, na lodi je kromě ústřední dvojice kamarádek jen jedna dívka. Jak příběh postupuje, tak se dozvídáme důležité detaily z jejich života. Ty jsou důležité právě pro to, že je dostali až na Modrou. Určitě si mezi nimi najdete nějaké oblíbence a ty, které vás budou pěkně štvát:-)

Docela jsem se knihy bála, protože já bych určitě na plavbu jachtou nějak přes oceán nešla. To fakt není problém. Jsem špatný plavec a na hloubce se bojím, Znervózňuje mě i pomyšlení na to, že bych se dostala sama s jachtou někam na otevřené moře. Brrr… Nakonec jsem se více soustředila na zápletku a na mezilidské vztahy, že jsem prostředí jachty překonala:-)

trochu překlep nebo nekvalitní překlad

Celkově jsem s knihou spokojená, nyní ji půjčím mamce:-) Mám jedinou výtku, a tou jsou překlepy a nedokonalý překlad. Je to škoda, snižuje to kvalitu knihy. Za knihu velmi děkuji nakladatelství CosmopolisModrou si můžete koupit na jejich stránkách Grady nyní jen za 99 Kč.

Jak jste na tom s plavbami Vy? Líbí se Vám příběhy, kde někdo zmizí a Vy se postupně dozvídáte, co se vlastně stalo? Napište mi:-)