V jediném okamžiku – recenze

V jediném okamžiku je první díl nové detektivní série z oblasti střední Anglie od britské autorky Jo Callaghan. Kniha je velmi aktuální, protože zpracovává problematiku umělé inteligence. Román vydalo nakladatelství Metafora a já jsem ho získala v rámci spolupráci.

Ve Spojeném království každou minutu a půl zmizí člověk. Beze stopy. Jako by se vypařil. Vrchní superintendantka Kat Franková je zkušená policistka, spoléhající na svou intuici. Jako ovdovělá matka dospívajícího syna navíc dobře ví, co znamená ztratit někoho blízkého, a je hluboce empatická. Právě proto jí svěřili vedení pilotního projektu na otestování možnosti spolupráce policie s umělou inteligencí. Kat má v týmu AI detektiva Locka (jehož hologram dost výrazně připomíná urostlého černošského herce Chadwicka Bosemana) a během řešení dvou odložených případů se její zkušenost a intuice nevyhnutelně střetávají s Lockovou neúprosnou logikou.
Umělá inteligence a lidská zkušenost.
Logika a intuice.
Proti sobě, nebo spolu?
Dokáže tato protikladná dvojice spolupracovat a vyřešit znovuotevřené případy dříve, než skončí další člověk jako položka v policejní statistice?
V jediném okamžiku je skvělá detektivka, vzrušující nový hlas na literární scéně kladoucí otázku, co vlastně znamená být člověkem.

Kat Franková je žena ve středním věku, vdova s jedním dospívajícím synem, co se zrovna chystá na univerzitu. Je to také úspěšná policistka, která si musela dát na nějakou dobu pauzu, protože pečovala o umírajícího manžela a později o traumatizovaného syna. Nyní je tato osamělá dvojice připravená na restart života – Kat na práci a syn na nástup na univerzitu.

Kat dostane práci na novém projektu, který má experimentálně do vyšetřování zapojit umělou inteligenci, tzv. AIDE jménem Lock, který je nejčastěji v podobě atraktivního černocha (podle autorky Chadwicka Bosemana=dobrá volba). Kat dostane k dispozici malý tým a mají se zaměřit na odložené případy. Volba padne na několik zmizení mladých mužů. První dva případy na první pohled nic nespojuje, ale Katin instinkt je v pozoru.

K zapojení umělé inteligence má Kat velké výhrady, vlastně je naprosto proti tomu, ale nic jiného jé nezbývá. Její tým je rozhodně zajímavý a jsem zvědavá, jak se bude vyvíjet jejich osud. Případ se celkem zajímavě zkomplikuje a najednou se stane hodně osobní i pro Kat. Jak vyšetřování pokračuje, Kat dokáže s Lockem více spolupracovat.

Případ mě bavil a zápletka mi přišla hodně zajímavá a docela neotřela. Co se týče umělé inteligence, líbí se mi, jak to autorka popisuje, protože to působí velmi přirozeně a uvěřitelně. Nevím, nakolik je dnešní AI vyvinutá, ale myslím si, že se k tomu docela dost blížíme. Autorka do postavy Kat zapojila hodně prvků z vlastního života. Kniha nahazuje i několik hodně zajímavých morálních myšlenek.

Za zaslání knihy ještě jednou děkuji nakladatelství Metafora a vy ji seženete na stránkách Grady. Jak se stavíte k umělé inteligenci vy? Napište mi:-)

2 thoughts on “V jediném okamžiku – recenze